Mozgásterápia az idegrendszer érési folyamatainak megtámogatásáért
és a magabiztos mindennapokért…

  • Tanulási nehézségek és tanulási zavarok

  • Kis és nagymozgások fejletlensége, ügyetlenség, állandó csetlés-botlás, a test irányításának nehézségei

Stresszoldó Torna Tanfolyam
A lelki reziliencia erősítéséért, valamint az életenergia szabad áramoltatásáért a meridián rendszerben
- Gyermekeknek összeállított
speciális tornagyakorlatok

Mozgásterápia a testi egészségért

  • Kialakulatlan, későn kialakuló szobatisztaság esetén
    vagy regresszió esetén (visszaesés egy korábbi fejlődési szakaszba a már kialakult szobatisztaságból)

  • Amennyiben az idegrendszer éretlensége áll az érzékelési/ szabályozási probléma hátterében, a mozgásterápia megoldást nyújthat

    (Stressz, szorongás, hormonproblémák vagy a test félreműködése miatt kialakuló intim tünetek kezelése
    esetén gyermekpszichológiai megtámogatás illetve energetikai kezelések javasoltak.)

MOZGÁSTERÁPIA GYERMEKEKNEK

"Sok, nagyon sok a probléma, széles a skála. Ezer dolog rejtőzhet a tünetek hátterében. Időnként organikus (szervi) elváltozás, genetikai probléma, anyagcserezavar, hormonális okok, sérülések, traumák. Máskor a gyermek szociokulturális háttere, ingerszegény vagy túlságosan ingergazdag környezet, és még sorolhatnánk. Sajnos néha nagyon nehéz, egyes esetekben lehetetlen segíteni.Ám a fentieken kívül van egy lehetséges ok, amely ott bujkálhat minden egyes felsorolt gond és baj mögött. Egy olyan "valami", amire sokan nem gondolnak vagy nem is hallottak róla, de attól még létezik. Egy, a háttérben sunnyogó, majdhogynem megfoghatatlan "jelenség", ami sok gyermek és felnőtt életét nehezíti, keseríti meg, de kezelhető, megszüntethető. Ez nem más, mint az idegrendszeri éretlenség."
(Stephens-Sarlós Erzsébet: A Stephens-Sarlós program)

Testünk valamennyi működése idegrendszeri irányítás alatt áll; tünetek csak okkal alakulnak ki. Fontos addig keresni az ok-okozati összefüggéseket, amíg meg nem találjuk őket, hogy aztán megszüntetve a kiváltó okot, megfelelő működésre tegyük képessé a testet.

A le nem épült csecsemőkori reflexek, a szenzomotoros integráció zavarai, az idegrendszeri éretlenség nagyon sokféleképpen mutatkozhat meg az emberek életében. Azok a gyerekek vagy felnőttek, akik különböző szakemberekhez fordulnak a tüneteikkel, gyakran kapnak jelképesen vagy ténylegesen "címkét", melyen a legkülönfélébb diagnózisok szerepelnek.

Logopédiai problémák, diszlexia, diszgráfia, enuresis nocturna (éjszakai ágybavizelés), székletvisszatartás, figyelemzavar, hiperaktivitás, Asperger-szindróma, autizmus spektrumzavar, pervazív fejlődési zavar, és még folytathatnánk a sort...

Könnyen lehet, hogy az említett zavarok egy részének hátterében szervi probléma áll. Ilyen esetben a szenzomotoros mozgásterápiás fejlesztés ugyan javíthat az állapoton, de az elváltozást, ami az alap problémát okozza, nem fogja megszüntetni. Szerencsére ez ritkábban fordul elő, és a legtöbb esetben nem egy-egy szerv vagy szervrendszer betegségének, funkció kiesésének, organikus problémájának köszönhető a gond, hanem "csak" az idegrendszer lelassult érésének, és az ebből fakadó szenzoros (érzékelés, ingerfeldolgozás, beérkező impulzusok) és motoros (mozgás, tevékenység irányítása, kontroll testfunkciók felett) elakadásoknak a következménye. Ezekben az esetekben jó esély van arra, hogy a célirányos, szisztematikus, lehetőleg egyénre szabott fejlesztés viszonylag rövid időn belül (néhány hónap, esetleg egy-másfél év alatt) jelentős pozitív irányú változást eredményez.

Ezek a gyakorlatok bármely életkorban végezhetők, és jó eredmények érhetők el általuk. Az, hogy kinél milyen hatás várható, természetesen sok tényező függvénye. Szerepet játszik maga a vezető tünet, az életkor, a gyakorlások rendszeressége, a gyakorlatvégzés pontossága, az, hogy milyen életmódot folytat az illető, az idegrendszer fogékonysága, reagálóképessége a gyakorlatok által kiváltott változásokra....

Az eredmény nem egyik napról a másikra mutatkozik meg, de kitartó, rendszeres és pontos gyakorlással kézzelfoghatóvá válik az eredmény. A mozgásterápiás fejlesztés során rövid idő, akár három hét alatt megmutatkozhatnak az első eredmények. Feltétele, hogy napi rendszerességgel végezzék a feladatokat. A teljes rendeződés azonban hosszú hónapokat vesz igénybe és nem lehet előre megbecsülni, mert a haladás üteme a gyermek fejlődésétől függ.  A napi gyakorlás a gyermek számára összeállított, szükséges feladatok mennyiségétől függően nagyjából 15-20 percnyi idő ráfordítást igényel.

Természetesen a mozgásterápia nem helyettesíti a tanulást. Egy normál intellektusú gyermek számára lehetővé teszi a kortársaival való együtt haladás anélkül, hogy éjjel-nappal tanulnia kellene, a “sérült” gyermekeknek segíthet  hátrányainak ledolgozásában.

Mivel a tanuláshoz kapcsolódó stressz nehezítheti a tünetek maradéktalan felszámolását, így bizonyos esetekben személyre szabott stresszoldó technikák kiegészítő alkalmazása segítheti a megoldást.  

A Mozgásterápiás fejlesztés folyamata:

1. Szülői konzultáció (60 perc) és Felmérő vizsgálat (~2-3 óra) ISKOLAI IGAZOLÁST ADUNK

2. Gyermekre szabott fejlesztő mozgásprogram összeállítása (begyakoroljuk + videóra rögzíthető)

3. Otthoni gyakorlás, heti minimum 5 alkalommal (~napi 15-25 percet vesz igénybe)

4. A megállapított szükséges mozgásterápia fajtájától függően a mozgássor otthoni gyakorlása
vagy a tünetek megszűnéséig szükséges,
vagy havi kontroll vizsgálatok alkalmával, a fejlesztő mozgásprogram újabb és újabb, következő szintjeinek megtanításával a mozgásprogram végéig haladva

5. A kívánt eredmény eléréséig havonta kontroll javasolt, illetve igény esetén egyéni gyakorló órák is beilleszthetők a fejlesztési folyamatba.

Árak:

Felmérő vizsgálat (2-3 óra hossza) és első szülői konzultáció (60 perc): 30.000.- Ft

Fejlesztő mozgássor betanítása (a szülő és a gyermek számára egyaránt megtanítjuk a mozgásterápiás fejlesztés gyakorlatait, melyek a felmérő vizsgálat eredménye alapján a gyermek számára legmegfelelőbb gyakorlatokat tartalmazza - emellett a gyakorlatok leírását is megkapja a szülő, és van lehetőség videó felvétel készítésére is saját gyermek tornagyakorlatának megtanulása közben) (60 perc): 10.000.- Ft

Kontroll vizsgálat (2x60 perc/ alkalom - állatasszisztált aktivitással: felmerülő problémák, nehézségek, kérdések átbeszélésével és a fejlesztő mozgások következő szintjének megtanulásával): 15.000.- Ft

Iskolai/Óvodai nevelési programba beépítve csoportos fejlesztésként, igény szerint Stresszoldó tornával kiegészítve (45 perces foglalkozások) - ár megegyezés szerint.

EGY ÉLETRE MEGVÁLTOZTATHATOD VELE GYERMEKED TANULÁSHOZ, KÖZÖSSÉGHEZ ÉS ÖNMAGÁHOZ VALÓ VISZONYÁT, MAGABIZTOSSÁ TÉVE ŐT!

Az ilyen és ehhez hasonló nehézségekkel küzdő gyermekek, családok életében nagyon nagy segítség lehet a Mozgásterápia (Kulcsár féle Komplex Mozgásterápia, Stephens-Sarlós program, Lóasszisztált multiszenzoros mozgásfejlesztés, Gyermek intim tünetek mozgásprogramja) mely egy személyre szabottan összeállított mozgássor által támogatja meg a gyermeket az idegrendszer érési folyamatait serkentve, mintegy meggyorsítva azt a folyamatot, melyen a gyermek fejlődése során alap esetben is keresztül menne. Ezáltal elkerülhetővé válik az iskolai a lemaradás, a mindennapi teendők és elvárások okozta nehézségek, és az esetlegesen kialakuló megszégyenítő élethelyzetek is.
A Mozgásterápia általi megtámogatás segíti a gyermeket, hogy elérje az iskola elvárásinak megfelelő idegrendszeri fejlettséget, élménnyé, kalanddá, izgalmas felfedezéssé téve ezzel az iskolai éveket a gyermek és a szülők számára is.
(Felmérő vizsgálat keretében információt kaphatunk arról, hogy idegrendszeri éretlenség, pszichés problémák vagy egyéb okok állnak a nehézségek hátterében. - Megrekedt egészségi, tanulási, viselkedési és kommunikációs problémák esetén a továbblépést segítheti az egyénre szabott mozgásterápiás fejlesztő program.)

A tanulási ösztön velünk született és életünk végéig megmarad. (…)
Mint minden ösztöncselekvés, a tanulás is örömérzést okoz és arra késztet, hogy újra és újra létrehozzuk ezt a kellemes állapotot.
Hogyan történhet mégis, hogy a gyermekek és felnőttek egy részének keserves kínt jelent a tanulás és az iskolai követelményeknek való megfelelés?

Az evés is ösztöncselekvés, ami normális körülmények között örömet okoz. Ha gyermekünk nem akar enni, tudjuk, hogy valami elromlott, valami nem úgy működik, mint kellene. Orvostól orvosig hurcoljuk, megoldást keresünk a problémára.
Ha gyermekünk nem akar tanulni, korholjuk, büntetjük, és az iskolában is rossz jegyet adnak neki, elmarasztalják. Eszünkbe sem jut, hogy valami elromlott és segítségre lenne szüksége. Állapota éppen úgy nem függ az akaratától, mint az étvágytalanság esetében.

Idegrendszerünk körülbelül 100 milliárd idegsejtből áll. Az idegsejtnek 2-100 kapcsolódási pontja (szinapszisa) lehet. A variációk száma gyakorlatilag végtelen. Agyunk kapacitásának lehetőségeit csak töredékében használjuk ki életünk során. Az emberi agy működése csodálatos. Akár ébren vagyunk, akár alszunk, agyunk minden pillanatban az összes minket ért benyomást rögzíti. Csodálatos képessége idegrendszerünknek, hogy gyorsan tanul. (…)

A tanulási nehézségeknek sokféle eredete, oka lehet, de az esetek 65-70 százalékában az idegrendszer alulszervezettsége áll a probléma hátterében.

Az eltérő idegrendszeri fejlődés, az “elakadás” tünetei rendkívül változatosak, és igencsak meg tudják keseríteni a gyermek, majd a felnőtt életét, ugyanis a szenzomotoros (azaz az érzékeléssel és mozgással kapcsolatos fejlődésben) zavar keletkezik. Ennek a zavarnak a tünetei gyakran nagyon hasonlóak - és így könnyen összetéveszthetők - bizonyos “cimkézett” zavarokéval. Ezért azokat a problémákat, melyeket (néha tévesen) figyelemzavarként, hiperaktivitásként, ADHD-ként, autizmus spektrumzavarként, mozgáskoordinációs zavarként, diszlexiaként, diszgráfiaként, diszkalkuliaként, egyéb pszichés zavarként diagnosztizálnak, valójában gyakran visszamaradt csecsemőkori reflexek, az elakadt szenzomotoros fejlődés okozzák.

A reflexek önkéntelen válaszok a testen belül keletkezett vagy a külvilágból származó ingerekre. Nagyon sok fajtájuk létezik, és mindegyiknek megvan a maga szerepe. Némelyek egész életünket végigkísérik, ám vannak köztük olyanok - az úgynevezett primitív reflexek - melyek csak a születésünktől 2-2,5 éves korig szolgálnak minket. Ezt követően bele kell, hogy olvadjanak egy másik reflexbe, vagy az agykéreg gátlása alá kerülnek, és megszűnik működésük. Ha ez nem történik meg időben, akkor az idegrendszer nem tud a megfelelő tempóban érni, egy-egy területen akár életre szóló elakadás történik.

Ha idegrendszeri probléma áll a gond hátterében, a tünetek nagy része - sőt, olykor a teljes probléma - bizonyos célirányos gyakorlatok végzésével megszűnik vagy jelentősen enyhül. Ily módon megszűnhet az iskolai/óvodai problémákon túl a székletvisszatartás, az éjszakai ágybavizelés, az indokolatlan szorongás/félelem, a beszédzavarok jó része vagy éppen az ügyetlenség is. Természetesen nem egyik napról a másikra, hanem kitartó, rendszeres munka eredményeként.

Ezekben az esetekben a probléma sokkal egyszerűbben megoldható, mint gondolnánk.

Stresszoldó Torna Tanfolyam

Szülőknek, Pedagógusoknak, Gyermekekkel dolgozó segítő szakembereknek - online
Gyermekeknek és családoknak állatasszisztált terápiás megtámogatással - személyesen

Létezik egy torna, ami amennyire egyszerű, annyira nagyszerű.
Megtanulása néhány óra alatt lehetséges, helyigénye nem nagy, eszközigénye nincs, és kicsik - nagyok egyaránt végezhetik.
Egyszerű mozdulatokból épül fel, és a begyakorlást követően napi 30 perc időráfordítással valóban segíthet a feszültség oldásában.
Már néhány nap rendszeres gyakorlás után csökkenti a stresszt és a test stressz- vagy mozgásszegény életmód miatt kialakult görcsösségét, merevségét, oldva az energetikai, és az izmokban kialakult blokkokat.

Egyéni és kiscsoportos formában is elsajátítható; gyermekek és szülők is előszeretettel alkalmazzák, és intézményi keretek között sport és szabadidős foglalkozásként is igen kedvelt mozgásforma, mely szakemberként elsajátítva a mozgássort és az elméleti hátteret, a tréninget követően továbbadható gyermekeknek.



Hogyan is fejti ki hatását?
Szervezetünkben különböző pályákon, útvonalakon folyamatosan áramlik az energia. Ettől vagyunk egészségesek, élettelteliek, kiegyensúlyozottak, vidámak, fittek. Ettől működik jól a testünk, lelkünk, szellemünk, és az agyunk is könnyebben forog, ha az energia áramlása fennakadásoktól mentes.
Van azonban, hogy görcsök, blokkok keletkeznek, melyek miatt az energia nem tud megfelelően áramlani a testben. Ilyenkor általában mi magunk is érezzük a görcsösséget vagy testünkben, vagy abban, ahogyan a mindennapjaink során érezzük magunkat.
Ennek következtében kialakulhat folyamatos feszültség, szorongás, depresszió, fásultság, kedvetlenség, kezelhetetlen intenzitású hirtelen indulatok, düh, magányra vágyás, önbántó gondolatok, kapcsolódási nehézségek, kudarcélmények, testkontroll problémák, nehézkes mozgás, a mozgásigény teljes megszűnése, nehezebb koncentráció, gyorsabb és nagyobb mértékű fáradékonyság, türelmetlenség...
Bizonyos mozdulatokkal - ezekből a mozdulatokból épül fel a Stresszoldó Torna - segíthetjük a blokkok oldását, és megfelelő intenzitású energia áramlást hozhatunk létre, ezzel visszaállítva a gördülékeny, örömteli, könnyed mindennapokat az életünkbe, és segítve a testet és a lelket az egészséges működéshez való visszatéréshez.
(A kínai orvoslásban is ezekkel a meridiánokkal dolgoznak, illetve ez, az itthon ismert fascia rendszerrel is nagyban megegyezik.)


Hogyan is kell elképzelni a stresszoldó tornát?
- Ovis kortól idős korig sokat ad annak, aki minimum hetente egyszer végzi.
- A meridián rendszeren alapszik - meghatározott energiakörökön végig haladva, blokkok oldása történik mozdulatok és megerősítő mondatok által.
- Egyszerű mozdulatokból épül fel, mégis az egész testet átmozgatja, és mintegy ráadásként a mozgáskoordinációt és testérzékelést is fejleszti.
- Tanórába, szabadidős gyermekprogramokba, otthoni napirendbe is könnyen beilleszthető, hiszen begyakorlást követően egy bő fél órát igényel csak elvégzése.
- Eszközigény: nincs. Helyigény: minimális (kezet, lábat felemelve, vagy lehajláskor ne üssük meg magunkat a szekrény sarkában).
- Célzott, konkrét probléma megoldására fókuszálva, részek, mozdulatok célzottan akár ki is emelhetők belőle, vagy emelt ismétlésszámmal végezhetők.
- Átmozgat, feltölt, stabilizál, átlendít a nehéz helyzeteken, és az energia akadálymentes áramlását segíti.

Az energiakörök, melyekkel dolgozunk és a hozzá tartozó érzelmek, melyekre hatunk:
- Tüdő energiakör - Identitástudat
- Vastagbél energiakör - Elengedés
- Gyomor energiakör - Befogadás, újdonsághoz való viszony
- Lép és hasnyálmirigy energiakör - Jó elfogadása, érzelmi veszteségek
- Szív energiakör - Szeretet, szerelem, harag, gyűlölet, féltékenység, beszéd
- Vékonybél energiakör - Magunkévá tenni valamit (eszmét, táplálékot, tudást, gondolatot..)
- Hólyag energiakör - Szorongás, félelem
- Vese energiakör - Félelem konkrét dolgoktól
- Keringés, szex energiakör - Család, szexualitás
- 3-as melegítő energiakör - Önszeretet, önmagunk elfogadása
- Epe energiakör - Mélyen elfolytott harag, düh
- Máj energiakör - Beletörődés abba, ami nem jó, düh, harag
- Befogadó energiakör - Viszonyom a világgal
- Irányító energiakör - Mennyire vagyok ura önmagamnak, önszabályozás
- Törzs és csípő gyakorlatok - Család, szülő-gyerek kapcsolat, érzelmek, biztonság, szexualitás, keringés

Elsajátítható szülőként (most egy jókedvű program keretében a gyermekekkel együtt), pedagógusként, gyermekvédelmi rendszerben dolgozóként, ezzel is támogatva a gyermekeket legyen szó akár otthoni, akár intézményi környezetről.

A tanfolyam felépítése: Elmélet + Gyakorlat.
Ezen felül a résztvevők jegyzetet is kapnak, illetve készíthetnek a tanfolyam közben saját jegyzetet is.
A torna kiegészítése a pszichés és mentális megküzdést támogató, lelki rezilienciát erősítő mondatok, melyek a gyermekek számára plusz segítségként jelennek meg.

A tanultak beépíthetők osztályfőnöki vagy testnevelés órákba, óvodai mindennapi testnevelésbe, gyerekprogramokba,
és otthon, szülőként is gyakorolhatunk a gyermekekkel.
Kortól, nemtől, alkattól, aktív vagy kevésbé aktív életviteltől függetlenül végezhető és megtanulható.

A maximális hatás elérése érdekében a teljes tornasor rendszeres gyakorlása javasolt, de kiemelhetőek belőle gyakorlatok is, melyek gyors segítségként, azonnali stresszcsökkentőként alkalmazhatóak mondjuk éjszaka felébredő és szörnyektől félő gyerkőcöknél, egy dolgozat előtti szünetben az izgulás és szorongás csökkentéséért, egy stresszes helyzetet követően, vagy dolgozatokra/versenyekre való felkészülés megtámogatására...

Rendkívül jótékony hatása van
- keveset mozgó vagy súlyfelesleg miatt nem szívesen sportoló gyerkőcök, illetve sokat monitor előtt ülő vagy sokat lecke fölött görnyedő gyerkőcök mindennapjaira
-feszült élethelyzetben
-nagy iskolai terhelés esetén
-merev, kötött izmoknál is.

A megtanultak saját munkakörbe beilleszthetők, otthon és/vagy munkahelyi környezetben alkalmazhatók, gyermekeknek továbbadhatók.
(A tanfolyam elvégzése nem ad külön képesítést és nem jogosít fel a Módszer oktatására vagy ilyen jellegű tanfolyam szervezésére.)


Részvételi díj: 40.000.- Ft/család

Gyermekeknek egyéni vagy kiscsoportos foglalkozások formájában - intézményi és magán keretek között is - kérhető a mozgássor megtanítása,
illetve a rendszeres közös gyakorlás is.
(Ilyenkor a teljes Stresszoldó Torna elsajátításának és begyakorlásának időtartama, a foglalkozások rendszerességének, gyakoriságának, a gyermek(ek) életkorának és képességeinek függvényében változik.) Árszabása ezért egyénileg, a részletek egyeztetését követően történik.